Kamppailuni Taekwondossa

, , Kommentointi suljettu.

Kuva: MeriHevonen

Kuva: MeriHevonen

Olen harrastanut syksystä 2008 saakka taekwondoa (myös taekwon-do tai tae kwon do), karaten sukuista korealaista kamppailulajia, Lohjan Taekwondo-seurassa. Lohjalla, niin kuin muuallakin Suomessa, taekwondoa voi harrastaa joko WTF (World Tae Kwon Do Foundation) tai ITF (International Tae Kwon Do Federation) liiton sääntöjen mukaisesti. Molemmissa liitoissa on erilaiset säädökset vyökokeiden ja erilaisten harjoitteiden suorittamisesta. Omassa seurassani taekwondo-harjoitteet perustuvat WTF:n tekniikoihin ja vaatimuksiin.

Minun oli helppo mennä syksyn 2008 alkeiskurssin treeneihin, koska minut otettiin hyväksyttävästi ja lämpimästi lajin pariin.


Taekwondon historia

Kuva: MeriHevonen

Kuva: MeriHevonen

Vuonna 2009 tulee kuluneeksi 30 vuotta taekwondon tulosta Suomeen. Lohjalle tae kwon do tuli hieman yli 20 vuotta sitten, kamppailulajien kulta-aikaan, jolloin ihmiset halusivat harrastaa liikuntaa kamppailulajien parissa. Samaan aikaan olivat myös muodissa erilaiset kamppailulajeja esittävät elokuvat, kuten Karate Kid ja Bruce Lee-sarja.

Harrastuksen valintaan vaikuttivat ihmiset ja itämainen kulttuuri

Mielenkiintoni kohdensin taekwondoon, koska muuan tuttuni oli harrastanut ja jokunen tuttu parhaillaan harrasti taekwondoa. Tuttuni kertoivat, miten he pitivät taekwondosta, ja saivat taekwondon parissa hyvää liikuntaa sekä kehittivät mielen ja kehon tasapainoa. Vanhan koulukaverini kanssa rupattelin, että menen mukaan taekwondo-harrastukseen.

Olen kiinnostunut kaikesta itämaisesta kulttuurista sekä siitä harmoniasta, mitä itämaisissa kulttuureissa voi nähdä ja kokea. Taekwondo-harrastus, koska lajissa harjoitellaan itsepuolustuksen lisäksi fyysisiä lihaskuntoharjoitteita sekä opetellaan rentoutumaan ja rauhoittumaan, on auttanut poistamaan opiskelun aikana tullutta stressiä, tai yhteiskunnallista sekä vuorovaikutuksellista väsymistä, kun pitää täyttää joka kuukausi ”lottokuponkeja” kaupungin sosiaalitoimeen tai Kelaan.

Taekwondosta pidän senkin vuoksi, että salilla ei ole taustahälyä ja ihmiset keskittyvät omiin tekniikkasuorituksiinsa sekä omaan rauhoittumiseensa. Ihmiset eivät mekasta ja puheenvuoro pyydetään sabumnimilta viittaamalla, eikä puhuta toisten päälle. Pidän kurinalaisuudesta ja oma kärsivällisyyteni on jonkin verran vahvistunut. Nykyään en polta käämejäni yhtä helposti kuin ennen. En ole enää niin yliherkkä äänille salilla vallitsevan harmonian ja hiljaisuuden vuoksi.

Joissakin jumppalajeissa pidetään kovaa teknojumputusta päällä ja itse saan sellaisesta päänsäryn eikä silloin treeneistä tulisi mitään. Niinpä jo tälläkin perusteella valitsin taekwondon. Kokemani mukaan taekwondo ei ehkä ole niin raju laji, kuin jotkut kontaktilajit, esimerkiksi paini. Ehkä en oman kömpelyyteni vuoksi painia kykenisi harrastamaan, kun siinä tehdään lukkojakin ja pelkään omien nivelieni menevän sijoiltaan tai tulisi pahoja lihasvenähdyksiä.

Lohjan taekwondo-seurassa ei kiusata vaan kannustetaan

 

Kuva: MeriHevonen

 

Seurassani on ollut mukava harrastaa taekwondoa, koska siellä ei ole kiusaamista ja myös ohjaajat salilla pitävät huolen, ettei kiusaamista tapahdu treeneissä eikä treenien ulkopuolella. Toisista ihmisistä ei saa puhua pahaa ja uskon, että asiasta varmasti huomautettaisiin, mutta pahan puhuminen ei mielestäni edes kuulu tämänlaiseen urheiluun. Kannustavan ja rehdin sabumnimin eli opettajan tehtävä on luoda ryhmälle hyvä ilmapiiri lajin parissa. Lisäksi hyvä sabumnim on helposti lähestyttävä, jos on kysyttävää vaikkapa salietiketistä tai toimiiko tietyissä asioissa oikein. Minun seurastani sellaisia löytyy ja uskon, että niin on muuallakin.

Vielä en ole ohjaajilleni sanonut, että minulla on todettu syksyllä 2008 Aspergerin syndrooma. Uskon sabumnimin tietävän Aspergerista taustatietoa tai perusasioita, koska kamppailulajien opettajat ja ohjaajat tuntevat Asperger-henkilön ominaispiirteitä melko hyvin.

Kuva: MeriHevonen

Kuva: MeriHevonen

Harjoitus tekee mestarin

Ohjaajat ja toiset treenikaverit suhtautuvat minuun hyvin. Juttelen muutaman sanasen ennen ja jälkeen treenien joko yleismaailmallisista asioista, kuten koulunkäynnistä tai treeneissä tehtävistä tekniikoista.

Minua kannustetaan yrittämään ja tekemään asioita, ja minähän yritän yhä uudelleen. Minun kömpelyyteni ei ole haitannut treeniryhmäläisiäni eikä sabumnimiani. Osaan salilla myös nauraa itselleni, jos satun vaikka pyllähtämään pepulleni kesken potkuharjoituksen, taikka joskus voimieni loputtua kesken verryttelyharjoitusten teen mahalaskun salin lattiaan tai tatamiin.

Kaikesta huolimatta olen saanut suoritettua keltaisen vyön taekwondossa joulukuussa 2008. Tästä on hyvä jatkaa tiukalla draivilla, hyvällä asenteella aina mustaan vyöhön saakka.

 

Kuva: MeriHevonen

 

Taekwondotreeneihin valmistautuminen

Keskityn treeneihin jo kotona pakatessani treenitavaroita reppuun, jonne myös varaan hedelmän, proteiinipatukan ja juotavaa treenien jälkeiseen palautumiseen. Joskus minulla on magnesiumpitoista urheilujuomaa treeneissä mukana, koska minulla on taipumusta saada suonenvetoja käsiin ja jalkoihin. Varaan treeneihin menoon riittävästi aikaa, jotta saan keskittyä itseeni ja tuleviin suoritteisiin treeneissä.

Kun pääsen treenipaikkaan, laitan puhelimen äänettömälle jo pukuhuoneeseen tullessani, tai viimeistään siinä vaiheessa, kun olen saanut taekwondo-puvun eli dobokin ylleni. Otan toiset ihmiset huomioon kulkemalla mahdollisemman hiljaa noudattaen myös salietikettiä ja tekemällä verryttelyharjoitteita omatoimisesti saamalla hiukan alkulämpöä. Jätän myös aikaa pienelle välirentoutumiselle ja näin olen valmis treeneihin.

kamppailu8

Mitä teen, jos olen väsynyt

Jos olen liian väsynyt, en silloin mene treeneihin, koska väsyneenä en jaksa keskittyä omiin suoritteisiini enkä edes yrittää mitään ja kiinnittäisin salilla oleviin häiriötekijöihin liikaa huomiota. Väsyneenä olen liian kärttyisä, enkä silloin sietäisi esimerkiksi junnujen juttuja, kun he saattavat hälistä treeneihin tullessa. Myös aistiärsytyksille yliherkkyys on pahana väsymyksen aikana kohdallani. Silloin rentoudun kotona kuuntelemalla radiosta hiljaisella klassista musiikkia, otan lämpimän suihkun, jonka jälkeen luen tai katson jonkun hyvän elokuvan. Toisinaan myös ulkoilen. Kipeänä ei myöskään ole hyvä mennä treeneihin, vaan tauti kannattaa parannella huolellisesti, ettei tule jälkitauteja.

Muut harrastukset

 

Kuva: MeriHevonen

 

Kamppailulajeja harrastaessa kannattaa harrastaa myös muutakin liikuntaa, jotta hyvä yleiskunto pysyy, jaksaa keskittyä paremmin ja lihasten hapenottokyky paranee. Itse harrastan uintia, sauvakävelyä, keilailua ja pientä patikoimista metsässä aina, kun aikaa löytyy. Kesällä kaivan pyörän esille ja teen pyöräilylenkkejä. Viime aikoina muun liikunnan harrastaminen on jäänyt vähemmällä muuttoruljanssien, talviväsymyksen ja muiden asioiden hoidon tiimellyksessä. Nyt otan itseäni niskasta kiinni ja aloitan pikku hiljaa muunkin liikunnan harrastamisen taekwondon ohella.


Ruokavalion merkitys

Monipuolinen ja terveellinen ruokavalio on kamppailulajien harrastajalle kaiken alfa ja omega. Jonkin verran syön ravintolisänä Camelinaöljyä, E-EPA- ja omegavalmisteita, jotta nivelet pysyvät hyvänä. Edellä mainitut valmisteet pitävät myös mielestäni hermostoni ja aivoni kunnossa. On hyvä juoda nesteitä, ettei väsy kesken treenien. Pyrin käyttämään vettä normaalisti janojuomana, ellen sillä kertaa ole liikunnan parissa – ja muutoinkin veden juonti on tärkeää elimistön hyvinvoinnin kannalta.

Kuva: MeriHevonen

Kuva: MeriHevonen