Asioimisvinkkejä Kelaan ja sosiaalitoimistoon

, , Kommentointi suljettu.

Kuvaaja: Bitman. Kuvan käytävä ei liity artikkelin tapauksiin.

Kuvaaja: Bitman. Kuvan käytävä ei liity artikkelin tapauksiin.

Kela ja sosiaalivirasto

Assien on usein hankala selviytyä erilaisista virastoasioista yksin, ja jos assi nenttimaailman silmissä ”pärjää hyvin” – nentithän eivät näe, miten suuria ponnistuksia  tämä ”pärjääminen” vaatii – virastoasioiden hoitamiseen on vaikea edes löytää apua. Tämä voi pahimmassa tapauksessa johtaa siihen, että assi ei pysty tai jaksa taistella tukiviidakossa ja jää siten ilman hänelle kuuluvia etuuksia.

Toiston ja kokemuksen myötä näiden asioiden hoitamiseen syntyy kyllä jonkinlainen rutiini, mutta ahdistavaa ja pelottavaa se kuitenkin on joka kerta. Kirjoitan Kelasta ja sosiaalivirastosta erikseen, koska mielestäni niissä asioiminen on virastojen henkilöstruktuurista johtuen aivan erilaista.

Kelassa asiointi – selviytymisopas asseille

Useimpien assien on varmaankin helpompi hoitaa Kela-asioita netin kautta, mutta itse hoidan niitä mieluummin henkilökohtaisesti toimistossa asioimalla, jotta voin varmistaa kaiken olevan kunnossa. Omalla kohdallani Kela-asioinnit sujuvat parhaiten näin:

– Jos tarvitsen liitettä, jota minulla ei ole kotona, hankin sen pari päivää ennen Kelassa käyntiä, jotta ehdin tutustua siihen kunnolla.

– Harjoittelen etukäteen tärkeimpien asioiden esille ottamista ja teen tarvittaessa muistilistan.

– Yritän mennä toimistoon silloin, kun siellä on mahdollisimman vähän ruuhkaa. Iltapäivällä juuri ennen toimiston sulkemista on omien kokemuksieni mukaan kiireisintä.

– Otan mukaan kirjan tai jotain muuta ajanvietettä.

– Varaudun jonottamaan, Kelassa kun voi hyvinkin joutua odottamaan vuoroaan yli puoli tuntia.

– Otan esiin lomakkeen ja tarvittavat liitteet jo ennen kuin on minun vuoroni ja tarkistan, että kaikki paperit ovat mukana.

– Tervehdin kun menen Kela-virkailijan lasikoppiin.

– Yritän pysyä koko ajan rauhallisena ja asiallisena, vaikka virkailijan kanssa tulisikin ongelmia.

– Minulla on tapana selittää virkailijalle heti aluksi, että minulla on pieni neurologinen häiriö, joka tekee lomakkeitten täytön hankalaksi (paitsi että minun on vaikea tietää, mitä kohtia lomakkeesta minun tulee täyttää, käsialanikin on hienomotoristen ongelmien vuoksi vaikealukuista) ja pyytää virkailijaa auttamaan minua. Tiedän, että assien on usein vaikea paljastaa omia heikkouksiaan ja pyytää tuntemattomalta apua – joissakin laitoksissa, kuten sosiaalitoimistossa ja yliopistolla, tällaisiin pyyntöihin on myös välillä suhtauduttu negatiivisesti, jopa vihamielisesti – mutta Kelan virkailijat reagoivat pyyntööni yleensä hyvin suopeasti, jos selitän asian rauhallisesti ja pyydän kohteliaasti apua.

– Virkailija täyttää lomakkeen puolestani tai vaihtoehtoisesti tarkistaa sen ja täydentää kohdat, joita en itse ole aiemmin osannut täyttää.

– Pyydän virkailijaa vielä tarkistamaan, että lomake on varmasti kunnossa ja kaikki tarvittavat liitteet mukana. Näin toimittaessa on epätodennäköisempää, että hakemus evätään tai lähetetään bumerangina takaisin, koska virkailija kyllä yleensä tietää, mihin asioihin hakemuksen käsittelijät kiinnittävät eniten huomiota.

– Esitän loppukysymykset (milloin saan tietää, onko hakemus hyväksytty jne.).

– Kiitän kohteliaasti avusta ja sanon näkemiin.

Sosiaalitoimisto

Sossusta en voi kirjoittaa samanlaista askel askeleelta -ohjeistusta kuin Kelasta, koska sosiaalitoimistossa kaikilla asiakkailla on henkilökohtainen sosiaalihoitaja, josta tapaamisen onnistuminen suurelta osin riippuu. Jos sosiaalihoitajan asenne asiakasta kohtaan on lähtökohtaisesti negatiivinen, ei asiallinen käytöskään juuri auta. Edes assiuteen hyvin perehtyneen sosiaalihoitajan kanssa asioimista ei voi suunnitella etukäteen yhtä tarkasti kuin Kela-käyntiä, koska tämä tuntee asiakkaan henkilökohtaisesti ja voi esittää odottamattomia kysymyksiä. Niinpä nostan tässä osiossa esiin vain tärkeimpiä asioita, joita sossussa asioidessa tulisi muistaa.

Varaudu ongelmiin. Vaikka suurella osalla sosiaalitoimiston asiakkaista on jonkinlaisia erityistarpeita, eri tilanteisiin suhtaudutaan usein hyvin kaavamaisesti. Näitä kaavoja on myös vaikea muuttaa, vaikka se helpottaisi asiakkaan tilannetta. Voin kertoa omakohtaisiin kokemuksiin perustuvan esimerkin: Väliaikainen sosiaalihoitajani motkotti minulle useita kertoja siitä, että minun ei yliopisto-opiskelijana kuulu saada toimeentulotukea vaan opintotukea, vaikka minulle oli jo päätetty maksaa toimeentulotukea silloisen vuoden loppuun asti. Sosiaalihoitaja oli sitä paitsi hyvin tietoinen siitä, ettei minulla ollut enää mitään mahdollisuutta saada opintotukea. Vieläkin räikeämmästä esimerkistä käy seuraava: Yritin varata aikaa samaiselle sosiaalihoitajalle, jotta olisimme voineet yhdessä täyttää erään lomakkeen. Puhelimessa hän kysyi melkein huutaen, miten yliopistossa opiskeleva ihminen ei osaa itse täyttää lomakkeitaan. Koska sossulla on se linja, että asiakkaat eivät ensimmäisten kuukausien jälkeen pääse sosiaalihoitajan luokse pelkän toimeentulotukilomakkeen täyttämistä varten (yksin täyttäminen  tukee asiakkaan ”omatoimisuutta”), olemme järjestäneet asian nykyisen sosiaalihoitajani kanssa niin, että täytän lomakkeen käyttäen mallina vanhaa täytettyä lomakettani.

Jätä kaikki lomakkeet ja liitteet ajoissa sisään. Jos vaikka saat toimeentulotukea, on hyvä jättää seuraavan kuukauden hakemus jo kuun puolessavälissä.

Varaa kunnolla aikaa liitteiden etsimiseen. Sossu tarvitsee suunnattoman määrän liitteitä: vuokrakuitit, lääkekuitit, tiliote jne. Tähänkin lopulta tottuu, mutta vie silti paljon aikaa löytää kaikki tarvittava; yleensä valmistelen liitteitä 1-2 tuntia toimistokäyntiä edeltävänä päivänä. Jos sossu joskus tarvitsee jonkin liitteen, jota itselläsi ei ole, on hyvä hakea se pari päivää ennen toimistossa asiointia, jotta ehdit tutustua siihen kunnolla.

Vahtimestarit voivat auttaa lomakkeitten täytössä. Pyydän yleensä vahtimestaria tarkistamaan täyttämäni lomakkeen ja kaikki siihen kuuluvat liitteet. Tämä ei tietenkään korvaa sosiaalihoitajalta saatua apua, koska vahtimestari ei osaa kertoa esimerkiksi asiakkaan käyttämien lääkkeiden hintoja, jos tämä on ne unohtanut. Mutta kyllä hekin huomaavat, jos olet vaikkapa unohtanut allekirjoittaa ilmoituksen vuokran noususta.

Jos sosiaalihoitaja on ymmärtäväinen, kerro avoimesti tilanteestasi. Tämä on tietysti tulkintakysymys, mutta jos asiakas pyytää jotakin niin sanotusti standardin vastaista, vaikkapa maksusitoumusta yksityisen lääkärin kirjoittamalle lääkkeelle, hyvä sosiaalihoitaja voi hyvinkin suostua pyyntöön, jos asiakas vain itse osaa selittää tilanteensa kunnolla. Säännöt siis eivät ole ehdottomia, poikkeuksia niistä voi joissakin tilanteissa tehdä.  Nykyinen sosiaalihoitajani vaikuttaa varsinaiselta enkeliltä, jos häntä vertaa muihin minua palvelleisiin sosiaalihoitajiin. Sain esimerkiksi sossun maksamaan yksityislääkärikäyntini ja minulle määrättyjä lääkkeitä, kun tarpeeksi vakuuttavasti selitin sosiaalivirkailijalle, miksi tämä oli tarpeellista. Mutta lopullinen suostumus todellakin edellytti sitä, että hän oli valmis esittämään tilanteen myönteisesti myös asiasta päättäville.

Käyttäydy asiallisesti ja ystävällisesti niin pitkään kuin mahdollista, mutta ole myös valmis tappelemaan oikeuksiesi puolesta. Paras tapa kaikissa tilanteissa on tietenkin käyttäytyä asiallisesti ja vastata myös loukkaaviin kysymyksiin niin rauhallisesti kuin mahdollista. Jos virkailija kuitenkin on kohdellut sinua ala-arvoisesti, älä jätä asiaa sikseen vaan ota välittömästi yhteyttä kyseisen virkailijan esimieheen.