Kielten opiskelusta Asperger-aikuisen näkökulmasta

, , Kommentointi suljettu.

Kuva: Saana

Kuva: Saana

 

Opin parhaiten vieraita kieliä paitsi kuuntelemalla, myös lukemalla ahkerasti kirjan tekstejä/kappaleita etukäteen. Tietysti teen huolella annetut kotitehtävät, jotka useimmiten jäävät kuitenkin viime tippaan.

Itselleni helpoin tapa ymmärtää esimerkiksi englantia on lukea ääneen 1- 3 kertaa opiskeltava kappale kertauksena edellisistä oppitunneista. Vaikeimmat sanatkin menevät siinä sivussa lyhyinä ääntämisharjoituksina.

Vaikeinta työväenopiston kursseilla minulle on tehdä pari- tai ryhmätöitä. 2-3 hengen pienessä ryhmässä onnistuu vielä jotenkuten, mutta suuremmassa ryhmässä saatan mennä muutamaksi hetkeksi lukkoon. Yleensä kyllä tokenen tuosta autistisesta kuplasta nopeasti, kun kouluttaja kiertää katselemassa, mitä olemme kirjan tehtävissä saaneet aikaan.

Jos kysymyksessä on ollut visainen englanninkielinen sanaristikko, jota en ole onnistunut määräajassa n. 10-15 minuutissa ratkaisemaan, toisinaan tunnen itseni tyhmäksi. Samalla koen suurta helpotusta, kun opettaja paljastaa oikean ratkaisun. Siinä vaiheessa totta kai tajuan mikä oli mennyt pieleen: olin ajatellut samankaltaista väärää sanaa tai lausetta.

Minun keskittymistäni häiritsee suuresti, kun toiset lukevat kirjan jotain kappaletta samaan aikaan, kun itse olen tekemässä jotain oman pienryhmäni kanssa. Luokkatilasta riippuen äänet kaikuvat ja ikään kuin hyökkäävät stereona päälle. Matala rauhallinen puheensorina ei sillä tavalla vaikuta opiskeluuni.

Jotkut käyttävät Mind Mapia, mielen karttaa apuvälineenä opiskelussa. Siinä piirretään puu ja sen oksistolle puhekupliin erilaisia sanoja ja lauseita.

Huvikseni kerran kysyin työväenopiston kieltenopettajan mielipidettä suggestopedisesta opiskelusta laulun ja leikin avulla. Hän sanoi että siitä voi olla joillekin hyötyä, mutta hän piti molempia menetelmiä vanhentuneina, niin suggestopediaa kuin Mind Mapiakin. Se oli silti vain yhden kouluttavan henkilön mielipide.

Työväenopiston kurssini on siitä kiva, että tämä naispuolinen kieltenopettaja osaa selittää asiat yksinkertaisesti ja toisinaan keventää oppituntien päätteeksi englanninkielisellä huumorivideolla, jossa kerrataan jo opittuja asioita.

 

Teksti: Summerdude
(Oikoluku: Korppi)